Program edukacji humanistycznej skierowany jest do uczniów realizujących program nauczania języka polskiego, historii, wiedzy o kulturze oraz wiedzy o społeczeństwie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Formą realizacji programu są wycieczki naukowe. Tematyka wycieczek koresponduje z treściami zawartymi w podstawie programowej przedmiotów humanistycznych.
Cele programu edukacji humanistycznej:
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej poprzez kontakt z dobrami kultury i sztuki w ich kontekście historycznym.
- Dostrzeżenie roli narodu polskiego w tworzeniu dziedzictwa kulturowego Europy.
- Kształtowanie nawyków estetycznych i umiejętności krytycznego spojrzenia na sztukę.
- Zachęcanie uczniów do samodzielnego i aktywnego poszukiwania wiedzy naukowej.
Program wycieczek:
- Kraków: Muzeum Historyczne – Podziemia Rynku, Wawel, Muzeum Archeologiczne, Archiwum Państwowe, Uniwersytet Jagielloński – Wydział Judaistyki.
- Warszawa: Zamek Królewski, Łazienki, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Narodowe, Centrum Nauki Kopernik, Sejm RP.
- Oświęcim: Muzeum Auschwitz- Birkenau.
Cele edukacyjno-wychowawcze:
- Poznawanie dziedzictwa polskiej i regionalnej kultury,
- Kształtowanie poczucia tożsamości i dumy narodowej,
- Nabywanie szacunku dla kultury narodowej i europejskiej,
- Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych kultur czy narodów,
- Budowanie poczucia wspólnoty chrześcijaństwa i judaizmu,
- Nauka świadomego wykorzystywania zdobytej wiedzy na lekcjach z przedmiotów humanistycznych.
Efekty zajęć w placówkach naukowych:
- Wskazanie praktycznego zastosowania wiedzy naukowej,
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- Pomaganie w odkrywaniu nowych sposobów dochodzenia do wiedzy,
- Kształtowanie postawy samodzielnego dążenia do wiedzy,
- Uświadamianie ogromu możliwości umysłu ludzkiego,
- Wzbudzanie szacunku dla zdobyczy naukowych i cywilizacyjnych.
Wizyta w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej:
- poszerzanie wiedzy na temat polskiego parlamentaryzmu,
- poznanie trybu działania organu ustawodawczego,
- uświadomienie istoty działań parlamentu.