Streszczenie projektu
Wychodząc naprzeciw wyzwaniom szybko zmieniającego się świata, w którym nie ma miejsca na placówki tkwiące w miejscu, postanowiliśmy adaptować się do zmian i przygotować młodego człowieka do funkcjonowania w zjednoczonej i otwartej Europie. Chcemy aby nasz absolwent był przygotowany do studiowania i pracy za granicą oraz był wyposażony w niezbędną wiedzę, umiejętności i wiarę w siebie. Aby sprostać tym wyzwaniom podjęliśmy działania by stać się szkołą o europejskim standardzie nauczania.
Dlatego też projekt pt. „IES JOSEP LLADONOSA wzorem dla europejskiego rozwoju naszego liceum” jest etapem wprowadzania naszej szkoły na europejski poziom kształcenia. Chcemy zmieniać naszą szkołę z wykorzystaniem dobrych wzorców z działania hiszpańskiej szkoły.
W projekcie uczestniczyło 11 nauczycieli o wieloletnim stażu zawodowym. Są to przedstawiciele dyrekcji oraz osoby uczące rożnych przedmiotów, humanistycznych, ścisłych i przyrodniczych.
Główne działanie przez nas zrealizowane to job shadowing- obserwacje zajęć w klasach realizujących program matury międzynarodowej, (tj. IB Dipolma) który szkoła hiszpańska wdraża od roku 2015/16. Obserwowaliśmy lekcje prowadzone przez hiszpańskich nauczycieli, po których odbywały się dyskusje z prowadzącymi na temat celów lekcji, scenariuszy, metod pracy. Szczególnie cenne były dla nas zajęcia prowadzone nowatorskimi metodami –takimi jak CLIL, LDL, w których specjalizuje się hiszpańska szkoła oraz prezentacja CAS (Creativity Activity Service), obowiązkowego komponentu matury międzynarodowej (kreatywne myślenie połączone z działaniem i pomocą innym),. Spotkaliśmy się z dyrekcją placówki, poznaliśmy zasady organizacji szkoły i jej funkcjonowanie w środowisku lokalnym. Wszyscy uczestniczyliśmy w szkoleniu zorganizowanym przez partnera hiszpańskiego z zakresu tendencji szkolnictwa europejskiego, programu matury międzynarodowej oraz sylabusa matury międzynarodowej. Odbyliśmy spotkania z przedstawicielami lokalnych władz oświatowych i rodzicami uczniów, z którymi wymieniliśmy doświadczenia i informacje odnośnie funkcjonowania placówki oświatowej w środowisku. Poznaliśmy historię miasta i regionu poprzez udział w wykładach, a także odwiedziny miejsc związanych z dziedzictwem historycznym i kulturowym miasta i regionu.
Każde przeprowadzone w czasie trwania wizyty działanie poddaliśmy ocenie za pomocą różnych metod ewaluacyjnych.
Efektem współpracy jest zdobycie nowej wiedzy i wielu nowych umiejętności, a także zmiana postaw uczestników projektu. Pogłębiliśmy wiedzę w zakresie programu matury międzynarodowej i praktycznego wprowadzania jej w praktyce. Poznaliśmy nowe metody nauczania (CLIL, LDL, CAS) i dowiedzieliśmy się jak wprowadzać je do naszej stałej praktyki szkolnej. Zdobyliśmy też większe doświadczenie w kwestii współpracy międzynarodowej Kolejne efekty to nasza wyższa samoocena i motywacja do pracy. W pracy szkoły realizacja projektu znajduje też odzwierciedlenie w podniesieniu umiejętności organizacyjnych kadry zarządzającej, dzięki poznaniu sposobu zarządzania placówką europejską. Kolejny efekt to zwiększenie ilości wydarzeń mających na celu wprowadzenie jeszcze większej interkulturowości w pracy naszej szkoły.
Korzyści długofalowe to większa integracja nauczycieli, powstanie zespołu profesjonalistów otwartych na nowe metody pracy i odmienność innych systemów nauczania. Ponadto już obecnie uczestnicy projektu wprowadzają dobre praktyki „podpatrzone” w hiszpańskiej szkole i posługują się językami obcymi na swoich lekcjach. Mamy też nadzieję, że działania te w przyszłości umożliwią nam wprowadzenie programu matury międzynarodowej do szkolnego zestawu programów realizowanych w naszej szkole. Powstał też plan dalszej współpracy ze szkołą hiszpańską, która też jest zainteresowana udziałem we wspólnych projektach i inicjatywach. Cała placówka ma poczucie przynależności europejskiej.